سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۷:۲۷:۱۶

آغاز طرح مبارزه با بیماری تب برفکی در دلیجان

سجاد قاسمی سرپرست شبکه دامپزشکی دلیجان گفت : طرح مبارزه با بیماری تب برفکی در دام های سنگین گاو و گوساله این شهرستان آغاز شد.

آغاز طرح مبارزه با بیماری تب برفکی در دلیجان

تب برفکی

آغاز طرح مبارزه با بیماری تب برفکی در دلیجان

سجاد قاسمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح به مدت یک ماه توسط بخش خصوصی و دولتی به صورت رایگان اجرا می شود و پیش بینی می شود 2 هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شوند.
وی از اجرای طرح واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری مشترک تب مالت در نیمه خرداد ماه نیز خبرداد و افزود: در این طرح دام های سبک بره و بزغاله تا پایان سال علیه تب مالت مایه کوبی می شوند.
قاسمی گفت: 17 هزار بره و بزغاله و هشت هزار راس گوسفند و بز در این شهرستان تحت پوشش طرح مبارزه با تب مالت قرار می گیرند.
وی ادامه داد: سه کانون درگیر تب مالت در این شهرستان شناسایی شده است که مایه کوبی دام ها در این کانون ها در اولویت کار قرار گرفته است.
وی اظهارکرد: بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم‌ ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است که خسارت سنگینی به اقتصاد کشور وارد می کند.
سرپرست شبکه دامپزشکی دلیجان افزود: شیوع آن در بین جمعیت دام های سبک به ازای هر راس دام حدود پنج میلیون ریال و در جمعیت انسانی نیز با توجه به هزینه های دارویی و دوره درمانی حدود 50 میلیون ریال خسارت وارد می کند.
قاسمی ادامه داد: سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیم شدن و نازایی از علائم دامی بیماری و تب، سردرد، احساس درد شدید در کمر و مفاصل همراه با عرق شبانه از علائم ابتلا به تب مالت در انسان است.
شهرستان دلیجان دارای 75 هزار راس دام سبک و سه هزار راس دام سنگین است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت