شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۲:۳۴:۲۴

آشنایی با ربای مدرن!

انقلاب اسلامی بعد از گذشت سال‌ها در عرصه‌های گوناگون موفق عمل کرد اما امروز شاهد موضع گیری تمام مراجع عظام تقلید، علما و دانشمندان متعهد حوزه و اقتصاد علیه نظام ربوی بانک و قمار بورس هستیم.

یادداشت؛

آشنایی با ربای مدرن!

آشنایی با ربای مدرن

آشنایی با ربای مدرن!

قرن بیست و یکم دوران تبلور اندیشه‌های اسلام ناب در تمام شئون زندگی بشر در عالم ماده است. البته این تفاوت که انسان مسلمان مومن، دنیا را ناظر بر عقبا و آخرت اندیشه طرح ریزی می کند.
مولفه ای که انسان غربی از دست‌یابی به آن عاجز است و آن دنیایی که عاقبت بشریت را نیز تضمین می کند.
تمام تفاوت و تمایز طرح ریزی استراتژی در نگاه انسان مسلمان و بشر غیر مسلمان این است که: دنیا منهای نگاه به عاقبت یا دنیا ناظر بر عقبا؟
انقلاب اسلامی پرچم دار نگاه سوم در عالم بود و تمام مستضعفین جهان چشم به آن دوخته بودند، نهایتا برای نخستین بار فرصتی که برای هیچ کدام از پیامبران و معصومین به دست نیامد یعنی همان تشکیل حکومت اسلامی و برپایی اسلام ناب و پیاده کردن اسلام در تمام شئون زندگی بشر است.

موضع گیری علیه نظام ربوی بانک و قمار بورس

انقلاب اسلامی بعد از گذشت سال‌ها در عرصه‌های گوناگون موفق عمل کرد اما مهمترین موضوع و مسئله، طرح ریزی استراتژیک معیشت مبتنی بر نگاه عاقبت نگر بود که از نظر بسیاری از علما و دانشمندان و مراجع تقلید این مهم محقق نشد. امروز شاهد موضع گیری تمام مراجع عظام تقلید، علما و دانشمندان متعهد حوزه و اقتصاد علیه نظام ربوی بانک و قمار بورس هستیم.
پیش از انقلاب شاهد تئوری جدایی دین از سیاست بودیم و حال توسط ایادی شیطان شاهد تئوری جدید تحت عنوان جدایی دین از اقتصاد هستیم.
امروز شاهد فریادهای بی پاسخ مراجع عظام تقلید هستیم، در سال 95 ، 61 بار مراجع عظام تقلید علیه نظام بانکی ربوی اعلام انزجار کردند اما از طرف مسئولین ذی‌ربط اقدامی صورت نگرفت!
در قرآن می‌فرماید: خداوند ربا خوار و مال ربا را محاق می‌برد، این بدان معنی است که ربا خوار به ظاهر فکر می کند که در حال ثروت اندوزی است، اما این ثروت پایدار نبوده و مثل حبابی است که به راحتی نابود می‌شود.
جامعه‌ای که دچار ربای سازمان یافته و کلان می شود، در طولانی مدت دچار رکود اقتصادی می شود و یا تورم اقتصادی شدید شده و هیچگاه روی تعادل را در نظام اقتصادی خود نمی بیند.
ورشکستگی کارخانه‌ها، از پیامد نظام اقتصادی ربوی است

از پیامدهای دیگر نظام اقتصادی آلوده به ربا ورشکستگی پیاپی کارخانجات تولیدی و صنایع مادر می باشد که ماحصل نظام مالی هست که در تئوری های اقتصادی خویش نگاه عاقبت نگر ندارند و صرفا به سود خواری می اندیشد.

این موضوع در تمدن‌های عصری گسترده بوده و علت سقوط بسیاری از تمدن ها، همین موضوع بوده است.
پرفسور نایل فرگوسن در کتاب معروف خود به نام تاریخ برآمدن پول وضعیت تاریخی بسیاری از این تمدن ها را بررسی نموده است.
پرفسور مایک ملونی در فیلم مستند رازهای پنهان پول نیز مبسوط به این مساله می پردازد و اثبات می کند جادوی ربا در نظام پولی و بانکی چگونه موجبات ورشکستگی و اضمحلال تمدن ها را فراهم می کند.
کلماتی که در قرآن به معنای افزایش‌اند
همچنین در قرآن چهار کلمه وجود دارد: ربا، زیاد، اضعاف، برکت. همه این کلمات به معنی افزایش‌اند اما در عمل با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند.
ربا نوعی از زیاد شدن است که شبیه به بزرگ‌ شدن یک حباب می‌ماند. سریع و زیبا، اما توخالی! و خدا به این نوع از زیاد شدن قولِ به محاق رفتن را داده است.
حال با این تعریف در فقه، مصادیقی را یافته بودند؛ ربای قرضی و ربای معاملی. اما اکنون شکل متفاوتی از ربا در جامعه پدید آمده که می‌بایست اولا ربا بودن آن را برای همگان ثابت و ثانیا آن را به همه اطلاع داد.

انواع ربا

1- ربای بازاری یا ربای اصغر که همه می‌شناسند.
2- ربای بانکی: شقوق مختلفی دارد؛ از سود و دیرکردش، تا خلق پول معروف! در نظام‌های امروز جهان شیوه‌ای برای تامین هزینه‌ها(مالی) وجود دارد که به آن خلق پول می‌گویند. در تعریف بسیار ساده این پدیده باید گفت به صورت الکترونیکی عدد موجودی را زیاد می‌کنند یعنی از «هیچ» پول می‌سازند. نکته جالب اینجاست که یکی از علائم خلق پول بی‌رویه در هر جامعه‌ای تورم آن جامعه است. این یعنی همان تعریف ربا!
3- ربای دولت‌ها: بانک مرکزی عامل اصلی ربا است. با ارزش پول بازی می‌کند و متخصصین امر به صورت علمی ثابت‌کرده‌اند که تغییر ارزش پول ربا است! بدهی‌های هر کشوری یا بر اثر خلق پول ایجاد شده یا بر اثر استقراض. در جهان استکباری امروز هیچ دولتی قرض‌الحسنه به دولت دیگر نمی‌دهد! پس بدیهی است که قرض ربوی است و اگر خلق پول هم باشد، آن هم ربا است.
ربای بعدی، بازی با ارزش پول هر کشور است که دست‌آویزی برای جبران کسری‌های هر کشور شده است. در تعریف ربا می‌گفتیم یک چیز زیاد بشود و طرفین معادله از حالت تساوی خارج بشود، حال ارزش پول که همانند متر خودش وسیله اندازه‌گیری قیمت اجناس است، تغییر کرده است!
4-ربای جهانی: پول بدون پشتوانه‌ی آمریکا پشتوانه پول بسیاری از کشورهای دنیا است، از جمله کشور خودمان!

نتیجه این می‌شود که سود زحمات ما به صورت چند مرحله‌ای به آمریکا می‌رسد و تورم آمریکا به کشور ما صادر می‌شود!
در این بین تنها چیزی که اثر گذاری کاملی ندارد سود بانک‌ها است، زیرا به خودی خود عامل مستقلی نیست. (به تورم، ارزش پول، حجم نقدینگی و خلق پول و… بستگی دارد)
حال رسالت ما این است که تا به سرنوشت تمدن های پیشرفته‌ی قبل دچار نشده‌ایم از این موضوع جلوگیری نماییم.

آشنایی با ربای مدرن

 

منصور کاظمی

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت