یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۲:۰۵:۳۴

آزمون اخلاقِ رسانه‌ها و اعضای شورا در مسئله تخلفات شهرداری اراک

با توجه به اتفاقات رخ‌داده در شهرداری اراک مسئولین و رسانه‌های استان در این آزمون بزرگ قرارگرفته‌اند، آزمونی که شاید در فضای رسانه‌ای و سیاسی بتواند سره از ناسره را مشخص کند.

گزارش/

آزمون اخلاقِ رسانه‌ها و اعضای شورا در مسئله تخلفات شهرداری اراک

 به نقل از دیار آفتاب؛ طی چندساله اخیر یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بزرگ رسانه‌ای و سیاسی کشور چالش حضور رسانه‌ها و سیاسیون در آزمون اخلاق بوده است. آزمونی که در فعل‌وانفعالات رسانه‌ای و سیاسی تلفات بسیاری داشته و حتی به بدنه اخلاقی جامعه صدماتی را وارد کرده است.

متأسفانه در حوزه رسانه و برخی فعالان سیاسی جریاناتی شکل‌گرفته که حاضرند برای بالا رفتن و پربازدید شدن خود به هر ترفندی دست بزنند و با توجه به همین هدف حرکت به سمت تیترهای زرد و جنجال‌سازی رسانه‌ای را جز اولویت‌های خود قرار می‌دهند. البته شاید این قبیل فعالیت‌های پرسروصدا از روی دغدغه باشد اما مطمئناً دغدغه‌ای که به‌دوراز عقلانیت و رعایت چارچوب‌های اخلاقی رقم بخورد قابل‌احترام نخواهد بود.

این رسانه‌ها قاعدتاً سیاست‌هایشان بر اساس اصل آبروریزی و سپس عذرخواهی چیده شده است. شاید بتوان مثال‌های فراوانی از این سیاست را در اتفاقات چندساله اخیر کشور نام برد که مطرح‌ترینشان عنوان شدن ۳۰۰۰ دانشجوی بورسیه و هدیه و وام گرفتن دو شخصیت مشهور از موسسه مالی متلاشی‌شده و آبروریزی این افراد و سپس اعلام عذرخواهی است.

مثلاً در همین ۳۰۰۰ دانشجوی بورسیه که حتی نام چند صد نفر توسط برخی از مسئولین و رسانه‌ها اعلام شد و جریان سازی سیاسی علیه آن شکل گرفت نهایتاً طبق اعلام قوه قضاییه تنها ۳۶ نفر از تحصیل محروم شدند و حتی کار به‌جایی رسید که رهبری نیز در جلسه با اساتید در سال۹۴ به ظلم صورت گرفته به دانشجویان بورسیه اشاره کردند.

حالا با توجه به اتفاقات رخ‌داده در شهرداری اراک مسئولین و رسانه‌های استان در این آزمون بزرگ قرارگرفته‌اند، آزمونی که شاید در فضای رسانه‌ای و سیاسی بتواند سره از ناسره را مشخص کند.

در امتداد همین بحث می‌خواهیم نگاهی به جلسه روز شنبه شورای شهر کلان‌شهر اراک بیندازیم و ازاین‌جهت رفتارها و برخوردهای افراد شورا را بررسی کنیم.

جلسه‌ای که تقریباً می‌توان گفت به تنش کشیده شد و موضوعات قابل‌توجهی در آن مطرح گردید.

بد نیست قبل از شروع اشاره‌ای به اصل ماجرا داشته باشیم. ماجرایی که از نطق پیش از دستور دو تن از اعضای شورا (خانم‌ها محمدی و رحمتی) با تأکید بر باقی ماندن امضاهایشان در رابطه با استیضاح شهردار آغاز شد. قرار بود جلسه غیرعلنی شود، که شهردار اجازه صحبت خواستند و این شد ادامه ماجرا؛

شهردار اراک:

سعی کردم امانت‌دار خوبی برای مردم اراک باشم

تاجران گفت: «موردی که اعضای شورا در ارتباط با شهرداری اعلام می‌کنند دغدغه به‌جایی است، به‌هرحال آن‌ها به‌عنوان نماینده‌های مردم باید این مسئله را پیگیری کنند و ضمن پیگیری باید پاسخ‌گو نیز باشند این بر هیچ‌کس پوشیده نیست. به همین دلیل قبلاً هم‌بارها و بارها توضیح داده‌شده است. ولی متأسفانه آنجاهایی را که باید به آن توجه بکنیم نمی‌دانم چرا به آن توجه ویژه نمی‌شود.

وی افزود: بنده هم در بیرون از شورا و هم در داخل شورا به عرض عزیزان رسانده‌ام که اگر هیچ کاری در شهرداری نکرده باشم حداقل سعی کرده‌ام که امانت‌دار خوبی برای مردم باشم و این مطلب را هم به قاطعیت عرض می‌کنم و هر کس توانست عکس این را اثبات کند. قطعاً و یقیناً هم مراجع قضایی هوشیارند، به‌خصوص با حضور دادستان کل استان که فردی متقی، جدی و بدون تعارف هستند و این مسئله را پیگیری می‌کنند. »

تا اینجا مسئله نشان از آن دارد که خود شهردار نیز به‌شدت دغدغه اعضای شورای اسلامی اراک را درک می‌کند و برای آن احترام قائل است. اما تلاش دارد تا مشخص نشدن دقیق این ماجرا توسط مراجع قضایی از جوسازی‌های رسانه‌ای جلوگیری کند.

اما در ادامه رشیدی در پاسخ به این سؤال‌ها با فریادهای خاص، با تأکیدهای پیاپی بر روی این مسئله که ما نمایندگان مردم هستیم. گفت: من نماینده شورا هستم و باید اینجا حرف بزنم . آقا می‌گویند من امانت‌دار خوبی هستم آقای شهردار کجا شما امانت‌دار خوبی بوده‌اید اگر امانت‌دار خوبی بودید که شهرداری به این روز نمی‌افتاد که این‌جوری بازخواست بکنند و تملکات به این روز در به یاد.»

در بخش دیگر تاجران به بحث بدبینی نسبت به اعضای شهرداری پرداخت و گفت: اما در رابطه با مسئله بدبینی به کارکنان که دوستان می‌فرمایند، آیا این صحبت‌های تکراری مکرر ایجاد نمی‌کند؟ که هرلحظه ما عنوان می‌کنیم که در شهرداری سوءاستفاده پیش‌آمده. این‌ها پرسنل را بدنام نمی‌کنند؟ آبروی ۳۳۰۰پرسنل را به خطر نمی‌اندازند؟ هر جلسه راجع به یک مسئله صحبت کردن آیا آبروی آن‌ها را به خطر نمی‌اندازد؟ آیا در ارتباط با مسئله شفاف‌سازی که دوستان می‌فرمایند چه قدر به سایت ها مراجعه کردید که ببینید چه چیزهایی روی سایت شهرداری اراک هست و چه چیزهایی نیست.

رشیدی در پاسخ به این بخش از صحبت‌ها ادامه داد: من به‌عنوان نماینده مردم باید زیر سؤال بروم؟ شما به ما می گویید تشویش اذهان می‌کنید. به ما می گویید اشاعه فحشا می‌کنید. شما باید ثابت کنید این حرفتان را. همین‌جوری میکروفون گرفتید دستتان و دارید صحبت می‌کنید. شما دارید خلط مبحث می‌کنید باید ثابت کنید که تشویش اذهان و اشاعه فحشا صورت گرفته است. شما میگویید صحبت‌های تکراری. تک‌تک این‌ها نماینده‌های مردم هستند تک‌تک این‌ها حق‌دارند که صحبت بکنند. تک‌تک این‌ها حق‌دارند که در رابطه با تضییع حقوق مردم صحبت بکنند شما نمی‌توانی برای نماینده مردم تعیین تکلیف بکنید. ما پرسنل را بدنام می‌کنیم یا سوء مدیریت حضرت‌عالی؟ که شهرداری را به این روز انداخته است. پرسنل را ما بدنام می‌کنیم؟»

مرادی عضو شورای اسلامی اراک:

برخی رسانه ها با لابی گری به دنبال ایجاد تنش اجتماعی در اراک هستند

مرادی که از قبل اجازه صحبت گرفته بود به ماجرا ورود کرد و نظراتش را این‌گونه بیان کرد: آقای دکتر(ریاست شورا) شما در مدیریتتان زاویه‌دارید. حرف ایشان تمام نشده چرا اجازه دادید میان صحبت‌های ایشان بیایند. ببینید الآن روی بحثی داریم حرف می‌زنیم که سیستم قضایی ورود پیداکرده و هیچ‌چیز ثابت نشده است. اینکه ثقل حمله را به سمت آقای شهردار بگذاریم و بگوییم دزدی شده و تهاترات غیرقانونی شده ما این را در جلسه خصوصی هم از شما خواهش کردیم اجازه بدهید مقام محترم قضایی اظهار نظر بکند. آقای رشیدی، دیگر دوستان، از کجا معلوم که آقای شهردار در این زمینه سوء مدیریت داشته است. ما این را در جلسه خصوصی از شما خواستیم، اجازه بدهید در فضای آرام پیگیری شود. مقام قضایی مصاحبه کرده است و ما هم یک حرف‌هایی برای گفتن داریم. هیچ حق مردم تضییع نشده است. حالا یکجایی تخلفی شده است مقام قضایی که ورود پیداکرده و خودش هم که اظهار نشر کرده است. آقای رئیس ایجاد این فضا که حتماً آقای شهردار اینجا این خطا را کرده است ازنظر شما به‌عنوان یک انسان ایرانی، رئیس یک شورا واقعاً قابل‌قبول و اخلاقی است؟ شما خودتان هم در جلسه‌ای که با آقای استاندار داشتیم این را مطرح کردید . ما اگر می‌خواهیم بهره‌برداری برای آینده بکنیم بازهم این راه‌راه درستی نیست. و الله راه درستی نیست.

وی افزود: شما امروز آقای تاجران رادارید می‌زنید فردا که شهردار دیگری آمد من با او این‌جوری عمل می‌کنم. و الله بالله این کار درستی نیست ما نیروهای کشورمان راداریم تخریب می‌کنیم چون با ما هم‌نظر نیستند . آقای دکتر اگر آقای تاجران آن چیزی که در دستش هست در مورد ما بخواهد بگوید که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

من از آقای استاندار تقاضای شورای تأمین کرده‌ام به چند دلیل، یکی به این دلیل که تکلیف مردم با برخی از این نشریات بلواگر درست بشود هیچ‌چیز اثبات نشده است مدیران تاجران فلان کردند مدیران تاجران بهمان کردند . آقای تاجران مگر مدیر املاک را منصوب کرده است که این را ما به آقای تاجران منصوب می‌کنیم . ما از آقای استاندار خواسته‌ایم که بیاید و این را بررسی بکند الآن هم که رئیس دادستانی در حال کار کردن در این حوزه هستند.

همان‌طور که از صحبت‌های مرادی نیز برمی‌آید عده‌ای در داخل شورا و رسانه‌هایی در خارج از شورا با بی‌تدبیری و برخی هم با لا بی گری و ایجاد تنش اجتماعی سعی در ایجاد تنش دارند.

رضایی عضو شورای اسلامی اراک:

تخلف صورت گرفته در شهرداری اراک باید در یک فضای آرام مورد بررسی قرار گیرد

در همین رابطه رضایی عضو شورای اسلامی اراک وارد بحث شد و اظهارنظر کرد: آنچه مسلم است مسائلی در شهرداری و برخی از افراد در برخی از سازمان‌ها یا ارگان‌ها یا کارشناسان رسمی که به‌هرحال مجوز خود را از نهادهای خاصی گرفتند اتفاق افتاده است آنچه مسلم است باید در یک فضای آرام و با حفظ آبروی افراد و شناخت ریشه‌های فساد موضوع را بررسی کرد.

رضایی با اشاره به اینکه باید ریشه‌های فساد را خشکاند افزود: البته که بایستی جلوی مفسده‌های اقتصادی را گرفت اینکه ما بخواهیم یک مقدار فضا را ملتهب کنیم به اعتقاد شخص بنده به‌عنوان عضو این مجموعه به نفع مردم به نفع نظام و به نفع حال حاضر جامعه نیست لذا ما بایستی مدیریت بحران بکنیم شرایط پیش‌آمده خاطر خیلی‌ها را مکدر کرده است.

وی ادامه داد: شورا بایستی با درایت و مدیریت همان‌طور که نشست‌ها مختلف انجام دادیم مدیریت بکند و حتماً از طریق مجاری قانونی به سمع و نظر مردم برساند و شفاف‌سازی کند. گاها ورود زودهنگام و شاید با به‌نوعی تکرار مکررات، برخی از سرنخ‌ها گم بشود بنده یک جمله عرض می‌کنم در مورد هر شخص طبق قانون اساسی قانون فصل الخطاب است و ابتدا اصل بر برائت است ولی اگر جرمی و خطایی از هر شخصی ولو بنده حقیر مرتکب شده باشد یا اتفاق افتاده باشد باید پیگیری شده و شخص پاسخ‌گو باشد. لذا من خواهشم این است که ما به‌دوراز یک سری شرایط پیش‌آمده با آرامش خاطر به هر طریق و اطمینان دادن به همکارانی که در شهرداری هستند . چون بایستی شهرداری ادامه حیات بدهد و کارش را پیش ببرد برای این‌که قوت قلبی برای آن‌ها باشد ما فضا را آرام کنیم ولی نه به این معنا که خدایی ناخواسته از حق ملت عبور کنیم. به‌موقع بررسی کنیم و اگر شرایط به‌گونه‌ای بود که قابل‌بیان بود آن را به‌صورت شفاف در همین صحن در اختیار عزیزان قرار دهیم. اینکه در مذان اتهام قرار بگیرید و اینکه مجرم شناخته شوید فرسنگ‌ها فاصله دارد .»

با توجه به صحبت‌های رضایی هم می‌توان فهمید که این عضو شورا نیز تأکید دارد تا زمانی که اتهامی اثبات نشده است قانون اساسی به هیچ رسانه یا شخصی اجازه اعلام‌جرم نسبت به فرد را نمی‌دهد. در بخش دیگری از صحبت‌های شهردار هم باز می‌توان همین نکته را برداشت کرد؛

تاجران ادامه داد: من از شما خواهش کردم اجازه بدهید این جلسات غیرعلنی باشد ولی در جلسه علنی هرلحظه هر برنامه‌ای که می‌خواهید توضیح می‌دهید بعداً از من می‌خواهید که مثلاً مغلطه نکنم. وقتی تفکرات ما این‌قدر زود تحت تأثیر یک سری هجویات، دروغ‌ها و کذب‌هایی واقعاً پیش‌پاافتاده قرار می‌گیرد چه قدر شهردار شما می‌تواند پشتوانه محکمی برای کار کردن داشته باشد. کت‌وشلوار و هتل امیرکبیر و ۴۰ میلیارد مسئله شهرداری و املاک همه مثل یک زنجیر به هم وصل است.

فلک افلاکی رئیس شورای اسلامی اراک گفت: نباید به این‌ها رسیدگی کنیم؟

تاجران: باید برسیم ولی نه اینکه در شورا در راستای تشویش اذهان عمومی نه با اشاعه فحشا. باید مراجع قضایی خودشان این کار را بکنند. ما نباید اینجا ذهن مردم را تشویش بکنیم.

فلک افلاکی: طی مصاحبه ای هم که داشتم هم اعلام کردم که ماجرای استیضاح از دستور کار خارج شده است . در واقع مراجع قضایی پیگیری خواهند کرد و از آقای شهردار هم تقاضا داریم که به نحو احسنت فعالیت های شهرداری را پیگیری کنند.

با توجه به این مباحث می توان گفت تعداد زیادی از اعضای شورا سعی دارند که مسئله شهرداری خارج از تنش آفرینی های رسانه ای بررسی شود و سپس پس از اعلام نتیجه توسط دستگاه قضایی مورد مورد بررسی دقیق تر قرار بگیرد.

اما باید به این مهم توجه داشت که امروز روز آزمون بزرگ رسانه ها و برخی اعضای شوراست که بدور از جبهه گیری های سیاسی و برخی تنش آفرینی ها به این مسئله توجه کنند و تا اعلام نظر دقیق دستگاه قضا منتظر بمانند.

متاسفانه شواهد گویای این است که برخی رسانه ها در همین ابتدا در این آزمون شکست خورده و با نام بردن از برخی افراد طبق همان سیاسی آبروریزی و سپس عذرخواهی پیش می‌روند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت