دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۷:۲۵:۱۳

آتش به اختیار یک معلم و 250 دانش آموز در اراک

حسین مولوی، معلم معارف دبیرستان امام علی علیه السلام اراک: به لطف خداوند بدون حمایت ادارات و سازمان ها پویش کتابخوانی با حضور 250 نفر از دانش آموزان انجام و 750 کتاب در سال تحصیلی جاری مورد مطالعه قرار گرفت.

با مطالعه 750 جلد کتاب صورت گرفت؛

آتش به اختیار یک معلم و 250 دانش آموز در اراک

حسین مولوی اراک

آتش به اختیار یک معلم و 250 دانش آموز در اراک

در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با دانشجویان شاید مهم ترین موضوع، نحوه فعالیت نیروهای فعال فکری فرهنگی اجتماعی بود. موضوعی که مهم ترین مساله آن از نظر خود این نیروها نحوه تعامل با دستگاه ها و سازمان هاست. اما امام خامنه ای( مدظله) با یک راهنمایی جالب که نماد آن کلید واژه «آتش به اختیار» بود، زمین بازی را به طور کلی عوض کردند. در تشریح این رهنمود بیشتر از این خواهیم نوشت اما در مصداق یابی برای آن در استان مرکزی به مواردی برخوردیم که یکی از آنها جنس دیگری داشت و به نوعی خط شکنی بود.
دبیرستان امام علی(ع) اراک جایی بود که سوژه ما در آن قرار داشت.
از طریق رابطین مردمی نشریه متوجه شدیم که یکی از معلمین این مدرسه با اجرای یک طرح جالب توانسته در عرصه کتابخوانی -آن هم کتاب های غیر درسی- گام مهمی بردارد.
حسین مولوی متولد1355 است که در روستای ده کوثر دیده به جهان می‌گشاید.
پدرش بازنشسته وزارت کشاورزی است و مادرش رئیس اداره خانه داری…
دوره‌ی ابتدایی و راهنمایی را همراه با مشقت در روستا می‌گذراند و پس از دو سال ترک تحصیل، مهرماه71 وارد دانشسرا می‌شود.
در سال1375 همزمان در دو رشته و دو دانشگاه قبول می‌شود که نهایتا معلمی را برگزیده و وارد دانشگاه تربیت معلم می‌شود .
پس از اخذ مدرک کارشاسی ادبیات فارسی خود و همزمان با اینکه صاحب فرزندی به نام آقا محمد جواد است به عنوان کارشناس حراست در اداره پست اعزام و مشغول خدمت گزاری می‌شود.
سال1383 نیز پا در عرصه‌ی تحصیلات تکمیلی گذاشته و البته مثل خیلی‌ها در رشته‌ای غیر از دوره‌ی کارشناسی…
آذر ماه1386 است و کمتر از یکسال از زمان اخذ مدرک کارشانسی ارشدشان در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اراک می گذرد که معاون آموزش عمومی آموزش و پرورش ناحیه1 اراک است.
از مسئولیت های دیگر حسین آقا در آموزش و پرورش اراک که بگذریم نوبت به خدمتگزاری ایشان به عنوان مدیریت آموزش و پرورش شازند، اعزام به خارج و… میرسد و اکنون دکتر حسین مولوی به عنوان معلم آتش به اختیار در دبیرستان امام علی(ع) مشغول خدمت می‌باشد.
چرا آتش به اختیاری؟
رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان از کلید واژه ی آتش به اختیار استفاده کرده و درباره علت آن فرمودند: « گاهی اوقات احساس می‌شود دستگاه‌های مرکزی دچار اختلالند و تعطیلند»

آتش به اختیار معلم اراکی

کتاب و کتابخوانی

در حوزه ی کتاب، ترغیب مردم به کتابخوانی یکی از دغدغه های رهبری معظم است که بر زمین مانده و از دستگاه های مسئول فعالیتی دلسوزانه و منسجم مشاهده نمی شود؛ به عنوان مثال وزارت ارشاد همتش مصروف خرید کتاب و اهدای آن به کتابخانه‌ها است ولی آیا با این کارها آمار مطالعه‌ی کشور افزایش پیدا کرده است؟
درحالی که آمارها نشان می دهد سطح مطالعه کتاب در کشور بسیار پایین بوده و مدرسه هم نتوانسته کتابخوانی را نهادینه کند.
افتخار می کنم که در سال 96-95 فعالیتی در دبیرستان امام علی(ع) انجام شد که می تواند یکی از مصداق های «آتش به اختیار» باشد.
در دبیرستان امام علی(ع)چه کردید؟
به لطف خداوند، بدون درخواست حمایت مالی و فکری از مدرسه یا اداره آموزش و پرورش و ارشاد، «پویش کتابخوانی» را با حضور 250 نفر از دانش آموزان در کنار درس معارف اسلامی شروع کردیم که حاصل آن مطالعه 750 کتاب بوده است. نکته‌ی برجسته ی پویش این بود که دانش آموزان ضمن مطالعه کتاب، در مقابل دوربین، آن را نقد و تحلیل می‌کردند که علاوه بر تقویت مطالعه موجب تقویت اعتماد به نفس و سخنوری آنان نیز می شد. بسیاری از دانش آموزان که معمولا کتاب غیر درسی نمی خوانند در آغازِ پویش مقاومت می کردند اما آنان امروز کتابخوانی را یکی از لذت بخش‌ترین ساعات تحصیلی خود می‌دانند.


ادعا می کنیم اجرای این طرح بدین شیوه و بدون هیچگونه سازماندهی اداری و حمایت مالی، در سطح استان و حتی کشور بی نظیر باشد و همه‌ی این فعالیت ها فقط در ساعات درسِ دین و زندگی اتفاق افتاده و الحمدلله موفق بوده است.
دانش آموزان چه کتاب هایی را خواندند؟
تنوع در انتخاب کتاب‌ها تا حدودی زیاد بود، از خواندن کتاب های تاریخی به زبان طنز مثل تاریخ مستطاب آمریکا گرفته تا خاطرات شهید ابراهیم هادی و کتاب‌های سید مهدی شجاعی و…

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت