دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۹:۱۱:۵۱

آب آشامیدنی روستای فرسمانه آلوده است/عدم بهره‌مندی ۱۱ روستای تفرش از آب سالم و بهداشتی

مدیر آبفار تفرش گفت: آبی که در حال حاضر به وسیله شبکه لوله کشی قدیمی روستای فرسمانه مورد مصرف اهالی قرار می گیرد گندزدایی و میکروب‌زدایی نمی‌شود و غیربهداشتی است.

مدیر آبفار تفرش:

آب آشامیدنی روستای فرسمانه آلوده است/عدم بهره‌مندی ۱۱ روستای تفرش از آب سالم و بهداشتی

به نقل از ندای تفرش، بی‌شک تامین آب شرب و بهداشتی یک از نیازهای اساسی هر جامعه‌ای است که این نیاز در روستاها با توجه به دوری از مراکز بهداشتی و درمانی، چشم‌گیرتر است.

شهرستان تفرش دارای ۷۲ روستا است که ۶۴ روستای آن بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارند که تاکنون آب شرب سالم و بهداشتی برای ۶۱ روستای تفرش با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار تامین شده است اما از ۶۴ روستا، همچنان ۳ روستا از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند نیستند.

فرسمانه، کشه و دارستان از روستاهای شهرستان تفرش با جمعیتی معادل ۲۹۲ نفر (براساس سرشماری سال ۹۵) هستند که هنوز از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌ای ندارند.

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که نبود آب شرب و بهداشتی در کنار سایر مشکلات از جمله دلایل مهاجرت روستائیان به شهر است.

عدم بهره‌مندی ۱۱ روستای تفرش از آب سالم و بهداشتی

مهدی سلیمانی، مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان تفرش در گفتگو با ندای تفرش، گفت: روستای فرسمانه، کشه و دارستان از جمله روستاهایی هستند که شوراها و مردم آنجا تمایل به تحت پوشش قرار گرفتن آب و فاضلاب روستایی نداشته اند؛ امسال براساس درخواست برخی از روستاها اقدامات لازم در حال انجام است.

سلیمانی اظهار کرد: روستای فرسمانه از جمله روستاهای تفرش است که تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی نیست و با پیگیری‌های انجام شده، امسال درخواست‌هایی از سوی اهالی مبنی بر تحت پوشش آب و فاضلاب قرار گرفتن این روستا ارسال شده ولی اعتباری برای این منظور پیش‌بینی نشده است؛ انجام طرح‌های لازم برای این روستا در سال ۹۷ در اولویت قرار می‌گیرد.

وی افزود: مطالعات لازم در روستای فرسمانه انجام و نقشه‌های لازم برای این روستا تهیه شده است و به محض تامین اعتبار در سال آینده، اقدامات لازم انجام می‌شود.

آب لوله‌کشی روستای فرسمانه گندزدایی و میکروب‌زدایی نمی‌شود

مدیر آبفار تفرش آب و فاضلاب روستایی تفرش بیان کرد: در حال حاضر شبکه لوله کشی آب روستای فرسمانه قدیمی و فرسوده است؛ برای آب چشمه که وارد لوله های آب می‌شود، اقدامات گندزدایی و میکروب‌زدایی انجام نمی‌شود و آب به صورت غیراصولی و غیربهداشتی توسط ساکنان این روستا استفاده می‌شود.

سلیمانی اضافه کرد: تاکنون حتی پیشنهاداتی مبنی بر ارائه آب ژاول به دهیاری فرسمانه شده تا با ایجاد مخزن از سوی دهیار و شورای اسلامی روستا و گرفتن آب ژاول از اداره آب و فاضلاب روستایی تفرش و با انجام بازدید کارشناسان، رفاه حال ساکنان روستای فرسمانه بیشتر فراهم شود که این امر هنوز عملی نشده است.

آب مورد استفاده برخی از روستاهای تفرش آلوده است

وی بیان کرد: در حال حاضر هزینه‌ای برای گندزدایی و میکروب‌زدایی آب روستاهایی که تحت پوشش شبکه آبرسان روستایی نیستند، از سوی دهیاری‌ها و شوراها پرداخت نمی‌شود و متاسفانه آب آشامیدنی مردم دارای آلودگی است. این آمادگی وجود دارد که با توجه به کمبود آب بهداشتی در ۳ روستا، با تانکر آب سالم و بهداشتی به روستاها انتقال داده شود.

مدیر آبفار تفرش خاطر نشان کرد: با افتتاح طرح ملی آبرسانی هفتیان تمام روستاهای زیر ۲۰ خانوار تفرش از آب شرب و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت