چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ ساعت: ۱۵:۰۵:۳۸

استان مرکزی ششمین در درآمد مالیاتی و بیست وسومین در بودجه عمرانی

استان مرکزی طبق لایحه بودجه در سال آتی بایستی ششمین استان کشور از نظر حجم وصول درآمد مالیاتی باشد، در حالی که بیست و سومین استان از نظر سهم بودجه عمرانی است.

گزارش اقتصادی؛

استان مرکزی ششمین در درآمد مالیاتی و بیست وسومین در بودجه عمرانی

براساس آنچه که در بودجه سال آتی برای استان مرکزی به تقریر درآمده، این استان بایستی در سال ۹۸ بیش از سه هزار میلیارد تومان درآمد وصولی داشته باشد که عمده این درآمد از محل پرداخت مالیات صنایع استان تأمین می‌شود.

این در حالی است که از نظر برخورداری از بودجه عمرانی که نقش محوری در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و ارتقای سطح رفاه و آسایش مردم دارد، یک ارزیابی سرانگشتی نشان می‌دهد که استان مرکزی در زمره واپسین استان‌ها قرار گرفته است.

این مساله طی سال‌های اخیر به طور مکرر مورد انتقاد نمایندگان، نخبگان و صاحبنظران استان قرار گرفته و مطرح می‌شود که با توجه به رقم بالای درآمدهای وصولی سالانه استان مرکزی به دلیل صنعتی بودن این استان و میزبانی صنایع بزرگ، سهم ناچیزی از بودجه عمرانی (اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای) به این استان تعلق می‌گیرد.

استان مرکزی که با توجه به صنعتی بودن، به نسبت وسعت و جمعیت سهم بالایی از پرداخت درآمدهای مالیاتی دارد، هم اکنون میزبان پروژه‌های بزرگ و کوچکی در حوزه راهسازی، بهداشت و درمان، آبرسانی و… است که تزریق قطره چکانی اعتبارات عمرانی، عمر برخی از این پروژه‌ها را به بیش از یک دهه رسانده است.

از این رو یکی از مطالبات نمایندگان این استان همواره افزایش سهم بودجه عمرانی با توجه به وضعیت مطلوب درآمدهایاستان و برقراری حداقل توازن میان این دو فاکتور بوده است. اما در بودجه سال آتی نیز شاهد هستیم که وضعیت استان از نظر بودجه عمرانی نسبت به درآمد مالیاتی، همچنان بر منوال سال‌های قبل است.

۳۰۰۰ میلیارد درآمد وصولی و ۳۰۰ میلیارد بودجه عمرانی استان مرکزی در سال ۹۸

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طبق لایحه بودجه سال ۹۸، استان مرکزی در سال آینده بایستی بیش از سه هزار میلیارد تومان درآمد وصولی و مالیاتی داشته باشد و از نظر حجم درآمد وصولی پیش بینی شده، استان مرکزی در جایگاه ششم یا هفتم کشور است.

وی افزود: از سوی دیگر در بُعد اعتبارات عمرانی، طبق لایحه بودجه سال آتی، استان مرکزی از نظر میزان اعتبار تعلق گرفته رتبه ۲۲ یا ۲۳ کشور را دارا است که وقتی دو رتبه ذکرشده در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، گویای تفاوت بسیار و عدم توازن هستند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس بیان کرد: در استان مرکزی صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه و… مستقر هستند که تنها سه واحد ذکرشده، سالانه مجموعاً بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند و مالیات پرداختی سایر شرکت‌ها و صنایع استان نیز مجموعاً بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که درآمدهای وصولی استان را تشکیل می‌دهد و طبیعتاً در برابر این میزان درآمد وصولی، انتظار می‌رود استان سهم مطلوبی از اعتبارات عمرانی داشته باشد، اما به چند علت این امر محقق نشده است.

طبق لایحه بودجه سال ۹۸، استان مرکزی در سال آینده بایستی بیش از سه هزار میلیارد تومان درآمد وصولی و مالیاتی داشته باشد و از نظر حجم درآمد وصولی پیش بینی شده، استان مرکزی در جایگاه ششم یا هفتم کشور استحسینی خاطرنشان ساخت: شاخص‌های جمعیتی استان، شاخص‌هایی همچون میزان مناطق محروم استان، نرخ بیکاری استان، وضعیت سواد و آموزش، شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی استان و… در این مساله اثرگذار و دخیل هستند و با توجه به اینکه استان مرکزی در مجموع در این شاخصه‌ها حداقل نسبت به نیمی از استان‌های کشور وضعیت بهتری دارد، این بودجه عمرانی به استان‌هایی که طبق آنالیز و ارزیابی، نیاز بیشتری دارند تعلق می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین بودجه دیگری به نام اعتبارات متوازن (قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه) وجود دارد که طبق این مصوبه، چهار درصد از اعتبارات کل بودجه برداشته شده و این بودجه میان روستاها و مناطق کم برخوردار استان‌ها برای ارتقای رفاه توزیع می‌شود. استان مرکزی در برخورداری از این اعتبار نیز سهم ناچیزی دارد و استان بیستم و هفتم کشور است.

وی ادامه داد: در کنار تمام این مسائل، نباید از این امر غافل شویم که جذب اعتبارات ملی ضروری است و در استان نباید تنها به بودجه عمرانی استانی اکتفا شود. مسئولان و مدیران دستگاه‌ها باید تلاش و پیگیری جدی را مدنظر قرار دهند تا با جذب اعتبارات ملی برای پروژه‌ها، بخشی از مشکل کمبود بودجه عمرانی استان جبران شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس ضمن بیان اینکه بودجه عمرانی کشور در سال آینده ۶۷ هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: مجموع بودجه عمرانی استان مرکزی نیز در سال آینده (به جز طرح‌های ملی) حدود ۳۴۰ میلیارد تومان است و همانطور که بیان شد، جذب بودجه‌های ملی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی استان حیاتی است.

کمبود بودجه عمرانی استان مرکزی مشکلی چند ساله

رقیه یادگاری، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: مساله عدم برخورداری استان مرکزی از اعتبارات مناسب عمرانی چند سالی است که وجود دارد و استان مرکزی با وجود اینکه از نظر میزان جمعیت، بیستمین استان کشور است، اما از نظر برخورداری از بودجه عمرانی در جایگاه بیست و چهارم در میان استان‌ها قرار دارد.

سهم اعتبارات عمرانی استان مرکزی در لایحه بودجه سال ۹۸ نسبت به ۹۷، هشت درصد افزایش دارد، اما از سوی دیگر میزان درآمد وصولی (مالیاتی) استان مرکزی نیز برمبنایآنچه در بودجه سال آتی مقرر شده، نسبت به امسال باید بیش از ۱۸ درصد افزایش داشته باشد که درصد بالایی استوی افزود: از جمله دلایلی که برای این مساله وجود دارد، برخوردار بودن این استان از وضعیت نسبتاً مطلوب در شاخص‌های مختلف است. از سوی دیگر استان مرکزی از محل اعتبارات سه درصد فروش نفت و گاز نیز که به منظور توسعه مناطق کم برخوردار تخصیص می‌یابد سهم ناچیزی دارد، چراکه جمعیت ساکن در مناطق کم برخوردار و محروم این استان پایین است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی بیان کرد: البته سهم اعتبارات عمرانی استان مرکزی در لایحه بودجه سال ۹۸ نسبت به ۹۷، هشت درصد افزایش دارد، اما از سوی دیگر میزان درآمد وصولی (مالیاتی) استان مرکزی نیز بر مبنای آنچه در بودجه سال آتی مقرر شده، نسبت به امسال باید بیش از ۱۸ درصد افزایش داشته باشد که درصد بالایی است.

یادگاری خاطرنشان ساخت: به همین سبب باید در استان راهکارها و اقداماتی برای جبران کمبود بودجه عمرانی اندیشیده شود تا بتوان پروژه‌های نیمه تمام را به سرانجام رساند، از جمله اینکه بایستی بستر مطلوب‌تری برای سرمایه گذاری در استان شکل گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی تصریح کرد: همچنین در استان پیگیری‌هایی برای سپردن کار پروژه‌های عمرانی نیمه تمام قابل واگذاری به بخش خصوصی در سال جاری انجام گرفته و این پیگیری در سال آتی نیز تداوم خواهد داشت تا با تکمیل پروژه‌ها، بتوان بخشی از مشکل کمبود بودجه عمرانی را رفع کرد.

با توجه به اینکه تصمیم گیری در رابطه با سهم استان‌ها از اعتبارات عمرانی بر مبنای برخی شاخص‌های کلی انجام می‌پذیرد، نیاز است که از درون استان برای جبران این نقیصه اقدام شود؛ به این معنی که با برنامه ریزی هایی زمینه ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی برای انجام پروژه‌ها و همچنین برخورداری بیشتر استان از اعتبارات ملی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام فراهم شود.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار
چند رسانه ای

درگیری شدید در مجلس شورای اسلامی

واکنش مردم به خیانت یک مشتری در فروشگاه

سخنرانی جنجالی پناهیان

آغاز تخریب‌های رئیسی